Cyfrowe stetoskopy w nauce osłuchiwania serca i płuc – projekt ŚUM w Katowicach

Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach rozpoczął realizację innowacyjnego projektu edukacyjnego, który ma na celu podniesienie jakości kształcenia praktycznego studentów kierunków medycznych. Przedsięwzięcie realizowane jest pod kierownictwem prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Tomasza Francuza, a jego kluczowym założeniem jest wdrożenie nowoczesnych wirtualnych stetoskopów, które mają wspierać naukę osłuchiwania serca i płuc.
Projekt nosi tytuł: „Polepszenie jakości kształcenia studentów w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach poprzez wdrożenie do kształcenia praktycznego wirtualnych stetoskopów wspierających proces nauki osłuchiwania serca i płuc”. Został on dofinansowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w ramach Programu „Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki”.
Celem inicjatywy jest unowocześnienie procesu dydaktycznego poprzez wprowadzenie stetoskopów cyfrowych, umożliwiających naukę osłuchiwania klatki piersiowej w sposób bardziej efektywny i precyzyjny. Wirtualne stetoskopy pozwalają na symulowanie różnorodnych dźwięków osłuchowych, zarówno prawidłowych, jak i patologicznych, co umożliwia studentom wielokrotne powtarzanie ćwiczeń oraz lepsze opanowanie technik diagnostycznych.